+31(0)6 12 06 10 35 [email protected]

Is jouw website klaar voor de Europese wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)?

13 februari 2018 | Optimalisatie

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of ook wel GDPR (General Data Protection Regulations) is een Europese wet die ongeveer twee jaar geleden in het leven is geroepen. Op 25 mei 2018 is de wet officieel in werking getreden en kan er gecontroleerd worden op handhaving van de regels.

Deze Europese wet vervangt de huidige  ‘Wet bescherming persoonsgegevens’ (Wbp) en de ‘cookiewet’. De nieuwe wet is een uitbreiding van de privacy rechten en legt hiervoor meer verantwoordelijkheid bij de bedrijven die persoonsgegevens verzamelen en bewerken. Toezichthouders krijgen meer (lees: zwaardere) mogelijkheden om de wet te handhaven. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft als toezichthouder onder andere de mogelijkheid tot het opleggen van boetes. Deze lopen op tot 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde jaaromzet.

Op dit moment is het nog niet duidelijk hoe de Autoriteit Persoonsgegevens als toezichthouder de wet zal interpreteren. Precies naar de letter, of toch nog met wat speelruimte? Pas als de eerste zaken waarin gemaakte overtredingen behandeld zijn, zal hierover meer bekend worden.

Geldt dat ook voor mij?

Misschien denk je nu: ‘dat geldt niet voor mij’, ‘we wachten het wel even af’ of ‘dat waait vanzelf wel over’… Niets is minder waar.

Bureaucratische rompslomp

De AVG/GDPR is Europese wetgeving die van bedrijven eist dat de beveiliging van persoonsgegevens beter wordt geregeld. Realiseer je hierbij dat andere organisaties ook jóuw persoonlijke gegevens hebben. Het is dan toch goed om te weten dat daarmee zorgvuldig wordt omgegaan en dat ze goed beveiligd zijn. De AVG/GDPR geldt voor ieder bedrijf dat persoonsgegevens verwerkt – Dus ook voor MKB en ZZP-ers!

Help! Wat nu?

Het beginsel van de AVG/GDPR is dat je kunt laten zien dat je voldoet aan de AVG/GDPR. Er moet een juridische grondslag voor de te verzamelen persoonsgegevens zijn en een verwerkingsregister waarin alles wordt beschreven en bijgehouden. Van alle betrokkenen moet toestemming geregeld worden en beleid en procedures moeten vastgelegd worden. Alle bestaande contracten en jouw verplichte bewerkersovereenkomsten met derden die in jouw opdracht persoonsgegevens verwerken, moeten gecontroleerd worden. Voor grotere bedrijven kan het zo zijn dat de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming en het uitvoeren van een privacy risico analyse verplicht zijn.

Focus op website

Met Web&Co leg ik in hoofdzaak de focus op websites en de impact hierop door deze AVG/GDPR regelgeving.

In de komende weken leg ik in verschillende hierop volgende artikelen uit wat je moet doen om je website aan de AVG/GDPR te laten voldoen.

Om te voldoen aaan de AVG/GDPR voorwaarden zijn op dit moment veel bedrijven bezig om pasklare oplossingen te bouwen. De ontwikkeling van deze producten gaat snel.

Ik verwacht dan ook dat vlak voor 25 mei goed in te passen oplossingen beschikbaar zijn.

Mocht je ondertussen meer willen lezen over de AVG/GDPR, dan vindt je hiernaast meer info.

Wil je weten wat Web&Co voor je kan betekenen of hoe jou (online) communicatie daar beter van kan worden?
Laat je dan naam en je telefoonnummer achter en ik bel je voor een vrijblijvende afspraak.

Maak nu een afspraak

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en nieuwtjes

Je bent succesvol aangemeld!

Share This