Uw vermelding bij Google doornemen

18 november 2011 | Artikelen

Vandaag was het weer zover: een dame met een prettige telefoonstem belde me al vroeg in de ochtend om te vragen of we even ‘mijn vermelding bij Google’ kunnen doornemen.

Hè belt Google me nu?

Op mijn antwoord dat ik haar vraag niet helemaal begrijp, weet ze me te vertellen dat ze mijn gegevens heeft ‘gekregen’ van de Kamer van Koophandel en deze even met me wil verifiëren, voor een juiste vermelding op Internet bij Google.

Natuurlijk leg ik haar haarfijn uit dat het zo niet werkt en Google al helemaal geen mensen gaat bellen om ‘de vermelding bij Google’ te bespreken. En vraag haar nogmaals wat de bedoeling is.

Dan wordt u dus niet gevonden op Google

De bedoeling komt niet helemaal uit de verf. Misschien ook omdat het telefoongesprek me begon te irriteren, maar toch. De bottomline was in ieder geval dat ‘mensen mij niet gaan vinden op Google’.

Daar schrok ik natuurlijk wel even van. Direct ná het telefoongesprek heb ik mezelf (web & co) en een aantal belangrijke trefwoorden even ‘gegoogled’ en gelukkig was ik nog wel te vinden! Pfff…

Bedrijvengidsen en Google

Veel van deze telefonische verkopers, want dat zijn ze natuurlijk, proberen onwetende bedrijfseigenaren de schrik aan te jagen met bovenstaande en vergelijkbare verhalen. Ik heb de rest van het verhaal van bovengenoemde dame niet afgewacht, maar waarschijnlijk was er een aanbod gekomen waarbij ik verzekerd zou zijn van een goede vindbaarheid in Google en een stuk minder besteedbare ruimte op mijn bankrekening.

De enige zekere, betaalde vermelding bij Google zijn de advertenties aan de rechterzijde en bovenin een Google resultatenpagina.

Hoe wordt ik wèl gevonden door Google?

Google heeft allerlei regels opgesteld en gepubliceerd waarin ze uitleggen hoe jou pagina/website gewaardeerd en de positie in de zoekresultaten bepaald  wordt. Een aantal belangrijke staan hieronder:

  • Inhoud, ook wel content genoemd, bepaald of je (inhoudelijk) gevonden wordt.
  • Hierbij is het verstandig om de tekst te voorzien van de juiste trefwoorden waarvan je verwacht dat je publiek ze zal gebruiken bij een zoekopdracht.
  • Snelheid: zorg dat je website snel is en blijft. Een factor die Google meeweegt in de positie
  • Techniek: leesbaarheid voor de zoekmachine. Dus geen Flash, volgbare links, meta-tags, en correcte HTML opmaak.
  • ….

Wil je weten hoe jou website beter vindbaar wordt en wil je ook zichtbaar (meetbaar) aantonen hoe het ervoor staat? Investeer dan in je eigen bedrijfsmiddelen en geef je geld niet zomaar aan de eerste de beste bedrijvengids!

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en nieuwtjes

Je bent succesvol aangemeld!

Share This